Úvod Archiv aktualit Témata a otázky pro setkání v pracovních skupinách
Témata a otázky pro setkání v pracovních skupinách
- NA SPOLEČNÉ CESTĚ: V církvi a ve společnosti jdeme jeden vedle
druhého po stejné cestě.
- Jsem křesťanem pro sebe, anebo s druhými?
- Jak si k sobě navzájem v našem společenství můžeme být blíže?
- Usiluji ve společenství o jednotu, anebo podporuji v církvi spíše
- mentalitu polarizace, rozdělení, „sektářství“?
- Co/kdo mi vyvstane na mysli, když se řekne „církev“? A co
- farnost/„místní církev“?
- Může se někdo v našem místním společenství církve cítit, že není
- součástí farnosti/místní církve? A proč je ponechán na okraji?
- Jakou představu mám o místní církvi, tj. o naší farnosti – co mi tam chybí,
- co hodnotím pozitivně-negativně? Možná, jaký je můj „sen o Církvi“?
- NASLOUCHAT: Naslouchání je první krok, ale vyžaduje otevřenou mysl a
otevřené srdce, bez předsudků.
Může k nám Bůh promlouvat i skrze druhé lidi, nebo konkrétněji takové,
jejichž hlasy ignorujeme?
Jaká je váha slova každého člověka (mladý člověk, žena, muž, laik,
zasvěcené osoby, kněz) v našem místním společenství?
Existují mezi námi předsudky ohledně toho, kdo „má právo mluvit“
nebo „komu se má naslouchat“?
Co komplikuje naše naslouchání druhým v našem místním společenství?
Zajímáme se o názory těch, kdo se jakýmkoliv způsobem ocitli na
„periferii“ našeho zájmu?
K čem nás může pohnout obraz Ježíše v evangeliích, zvláště tam, kde se
On stává blízkým a pozorným vůči všem „vyloučeným“?
Nasloucháme byť i kritickým názorům o církvi od lidí, kteří nejsou
křesťany nebo z jakéhokoliv důvodu se od církve distancovali?
Jaký prostor je poskytnut v naší místní církvi minoritám, zvláště lidem
zažívajícím chudobu, sociální vyloučení?
Umím druhému naslouchat bez předsudků a bez připravování si
vlastních obranných strategií/odpovědí?
Jsem otevřený pro jiný názor a zkušenosti a jsem ochotný rozšířit svůj
pohled na věc?
- UJMOUT SE SLOVA: Všichni jsou vybízeni, aby mluvili odvážně a
otevřeně, tedy svobodně, pravdivě a s láskou.
Jakou máme zkušenost se „svobodným, odvážným a otevřeným
mluvením“ v našem společenství farnosti?
Jaké podmínky si pro takovéto svobodné, otevřené a odvážné mluvení
představuji?
Brání mi něco, abych v církvi pokorně, ale s odvahou a otevřeně vyslovil
svůj názor?
Vnucuji své názory a přesvědčení druhým?
Kdo promlouvá jménem našeho církevního společenství?
Nejsou v našich představách o životě uvnitř farnosti (kněz vs. farníci a
naopak!) určité negativní předsudky? V případě, že ano, čím jsou
způsobeny a jak by bylo možno je překonat?
Vytváří se ve vašich farnostech podmínky pro vzájemné setkání
(pravidelná setkávání jednotlivých skupin farníků, atd.)?
Vystupují členové farní pastorační rady na základě svého názoru/hlasu,
nebo jako představitelé určité skupiny farníků, jejichž názor vnáší do
diskuze?
Vstupuje naše společenství do kontaktu s hromadnými sdělovacími
prostředky?
- SLAVIT: „Společné putování“ je možné pouze tehdy, pokud vychází ze
společného naslouchání Božímu slovu a slavení eucharistie.
Jaké místo má v mém prožívání života s Bohem liturgie, zvláště nedělní
bohoslužba?
Vnímám liturgické slavení především jako úkon své osobní zbožnosti,
anebo jako projev života celého Božího lidu?
Jaké formy liturgického slavení a společné modlitby upřednostňujeme
v našem společenství, a proč (mše svatá, adorace, pobožnosti…)?
Jaké služby jsou rozvinuty v liturgickém slavení naší farnosti? Jaké by
mohly být rozvinuty tak, aby byla liturgie odrazem rozmanitosti služeb
a charismat křesťanů?
Jaké kroky děláme k zapojení nově příchozích do naší farnosti tak, aby
se cítili být přijati?
Jak je prožívána svátost křtu tak, aby vyjadřovala přijetí do společenství
farnosti?
Co dělám pro to, abych více poznával ty, kteří spolu se mnou slaví
bohoslužbu?
Přemýšlíme v naší farnosti o nových formách aktivního zapojení všech
do liturgie?
Prožíváme modlitbu přímluv ve mši svaté tak, aby jednotlivé prosby
odrážely aktuální potřeby místního společenství?
- SPOLUZODPOVĚDNOST ZA MISIJNÍ POSLÁNÍ: Synodalita slouží
misijnímu poslání církve; všichni členové jsou voláni k tomu, aby se na něm
podíleli.
Co znamená pro můj život, že každý pokřtěný je zároveň poslaný – tj.
misionář?
Jsme skutečně misijním společenstvím, církví pro druhé, anebo do sebe
uzavřenou skupinou? V čem konkrétně se projevuje naše společenství
jakožto misijní?
Co si představuji pod pojmem misie, jestliže nejde pouze o „misionáře“
vycházející do jiných zemí a kontinentů? Jak může souviset s životem
našeho konkrétního společenství?
Jaké misijní/evangelizační aktivity jsou v našem společenství rozvinuty?
A jaké by mohly být nově rozvinuty?
Je možno čerpat v životě našeho církevního společenství sílu pro naši
službu ve společnosti? Je podporována zodpovědnost za politický život,
vzdělávání, prosazování sociální spravedlnosti, péče o životní prostředí?
Jak se snažíme tvořit vztahy a spolupráci s místní samosprávou?
Snažíme se nabízet své služby ve prospěch všech lidé žijících v naší
farnosti?
Jaké mohou být naše osobní vnitřní překážky pro hlásání/evangelizaci
(ostych, neznalost, nezájem, malá osobní motivace)?
Evangelizační/misijní dílo předpokládá osobní hlubokou konverzi: mám
osobní zkušenost s Bohem, která mi tuto cestu otevřela?
Co pro nás může znamenat evangelizace jako „metoda postupných
kroků“, začínajících u kulturních, sportovních (pre-evangelizačních)
aktivit? Aktivity směřované na jednotlivé skupiny (muži, ženy, mládež)?
Misijní poslání je stálým podnětem k tomu, abychom neustrnuli
v průměrnosti ale stále rostli na naší cestě s Bohem/k Bohu. Co mi toto
říká pro život naší farnosti/mně osobně?
- VÉST DIALOG V CÍRKVI A VE SPOLEČNOSTI:
Dialog si žádá vytrvalost a trpělivost, ale umožňuje také vzájemné
porozumění.
Dialog není jen prostým „mluvením dvou“ nebo více lidí. Ale snahou vžít
se do jejich situace, přijmout jejich úhel pohledu. Daří se nám takto
postupovat při komunikaci v našem církevním společenství?
Jaké platformy/struktury pro dialog jsou ve vaší farnosti vybudovány?
Jaká je spolupráce a soužití mezi různými skupinami a hnutími ve
farnosti? Jak vnímáme členy jiných hnutí a společenství (nezájem,
opovrhování nebo příležitost k obohacení)?
Rozvíjíme spolupráci – a tedy vzájemné obohacení – na mezifarní
úrovni? Na úrovni děkanátu? S řeholníci společenstvími v naší oblasti?
Jakou zkušenost máme s řešením konfliktů a obtížných situací?
Jak uskutečňuje naše místní církev dialog s (a jak se učí od) dalších
oblastí společnosti: světa politiky, ekonomie, kultury, světské
společnosti a od chudých lidí?
Usilujeme o dialog s těmi, kdo žijí mimo „naše“ církevní společenství
(příslušníci jiných náboženství, lidé bez náboženského vyznání…)?
- S JINÝMI KŘESŤANSKÝMI DENOMINACEMI:
Dialog mezi křesťany různých vyznání, vzájemně spojených jedním křtem,
má na synodální cestě zvláštní místo.
Snažíme se aktivně tvořit vztahy s jinými křesťanskými církvemi, které
žijí na území naší farnosti, s nimiž nás pojí jedna víra v Ježíše Krista,
anebo převládá lhostejnost a nezájem?
K čemu tato spolupráce a naslouchání si mezi křesťanskými církvemi
dosud u nás vedlo?
Jaké jsou překážky, předsudky, které brání uzdravení vztahů a
intenzivnější spolupráci? Jsou opravdu tak závažné, nebo jsou takové
pouze v naší mysli?
Jaké konkrétní formy ekumenické spolupráce a soužití se u nás ve
farnosti rozvíjejí?
Co vnímáme jako zraňující v našich vztazích?
Modlíme se pravidelně za ostatní křesťany, kteří žijí v naší farnosti?
Uskutečňují se u nás ve farnosti ekumenické bohoslužby či jiné formy
spolupráce?
- AUTORITA A SPOLUÚČAST: Synodální církev je církví participující a
spoluodpovědnou.
Naslouchá kněz ve vaší farnosti názorům všech?
Cítím se být pokládán za plnohodnotného člena našeho společenství a
mám vůbec zájem jím být?
Co mi říkají slova „spoluzodpovědnost v církvi“?
Jakým způsobem se stanovují ve farnosti pastorační priority?
Jakou zkušenost dosud ve své farnosti máte s týmovou prací, která se
projevuje jako společné hledání priorit a rozdělování
spoluzodpovědnosti?
Jakou povahu má ve vaší farnosti farní pastorační rada? Existuje?
Naslouchá kněz ostatním členům pastorační rady? Jsou rozhodnutí této
rady výsledkem společné práce? Je při rozhodování dbáno na názor
většiny členů rady (tj. má podobu rozhodujícího hlasu)?
Máte již zkušenost se synodalitou na úrovni vlastní farnosti? Např.
formou „farního sněmu“, dotazníků/naslouchání při vytyčování
pastoračních priorit?
Jsou kněží (bohoslovci, tj. budoucí kněží) dostatečně formováni pro
týmovou spolupráci a k naslouchání všem?
Jaké jsou vaše představy/očekávání o působení a poslání pastorační
rady farnosti?
Co pomáhá našemu růstu ve vědomí spoluzodpovědnosti v církvi?
- ROZLIŠOVAT A ROZHODOVAT: V synodálním duchu činíme rozhodnutí
na základě rozlišování toho, co Duch Svatý říká prostřednictvím celého
našeho společenství.
Co rozumím pod pojmem „společné rozlišování“? K jakému postoji nás
to může vést v naší farnosti?
Je kladen důraz na rozlišování v důležitých momentech např. také při
společné modlitbě, liturgii, při využívání charismat, přítomných ve
společenství?
Mají možnost všichni členové vašeho církevního společenství podílet se
na rozhodování? Co by jim k tomu mohlo pomoci? Co jim k tomu může
bránit?
Co bychom mohli v našem společenství udělat lépe pro společné
duchovní rozlišování (jaká metoda formace)?
Máte zkušenost se ztrátou důvěry v kněze ve vaší farnosti? Čím by tomu
šlo předejít?
Co by mohlo napomoci k lepší transparentnosti života vaší farnosti?
Využíváme dosavadních nástrojů, které máme k dispozici (pastorační,
ekonomická rada), pro zmapování situace ve farnosti?
Jsme ochotní měnit zvyky a zažitá schémata na základě toho, co jsme
ve společném rozlišování objevili jako nový podnět Ducha Svatého?
Nelpíme raději na tom, aby bylo zachováno to, co se „odjakživa“ dělalo?
Dochází k rozhodování ve vaší farnosti po příležitostech ke konzultaci,
k naslouchání a výměně názorů?
- FORMOVAT SE V DUCHU SYNODALITY: Synodalita s sebou nese
vnímavost pro změnu, formaci a neustálé učení se.
Co pro mě znamená, že Duch svatý může a chce promlouvat skrze mé
promlouvání a jednání v naší farnosti?
Měli jste dosud zkušenost s formací ke „společnému putování“?
Dochází ve vaší farnosti k diskuzi o tom, co by to mohlo znamenat pro
proměnu chodu farnosti?
Co by nám pomohlo, abychom si uvědomili vlastní sounáležitost s naším
církevním společenstvím?
Je možné (a jak) napomáhat k formaci ve spoluzodpovědnosti již dětem
a mladistvým?
Jakým způsobem je začleněna formace k synodalitě v rámci přípravy na
iniciační svátosti (křest, biřmování, eucharistie)?
Čím bych mohl osobně obohatit život našeho společenství?